Tuesday, August 18, 2009

Sedikit sambungan sebagai pelengkap

Diantara cara untuk menyatukan ketiga-tiga maksud hidup tadi duduknya dalam kerja-kerja kekhalifahan. Dari sinilah iman terbentuk lalu menjadi kuat dan mantap, dari pada kerja itu juga boleh membentuk akhlak dan mencuci hati, sebab sebagai seorang Da'i(pendakwah) perlu kepada kesabaran persis kesabaran nabi-nabi, al-maklumlah banyak tentangan, bankangan dan curiga, namun perlu banyak mengalah dan bersabar disebabkan kita nak takel hati dia, dan bawa dia kejalan yang lurus.

Dari kerja-kerja ini juga secara automatik kita akan hampir kepada Allah swt kerana, kita tidak ada kuasa nak bagi hidayah, siang kita usaha berdakwah, malam kita doakan supaya Allah swt bagi dia hidayah.

Di dalam gerak kerja-kerja kekhalifahan ini juga terangkum semua sendi-sendi agama. Tauhid, Fiqah, Tasawwur, Usuluddin, Akhlak, Syariat, Tarikat, Hakikat, Makrifat, tarbiah, tazkirah, tazkiah dan segala macam ilmu agama dapat diamalkan, dipraktikan dan disuburkan. Kenapa macam hebat sangat nie?...sebab kerja kekhalifahan atau Da' i atau pendakwah adalah kerja yang BESAR yaitu kerja sekalian NABI-NABI DAN RASUL terdahulu, menjadi pusaka yang berharga kepada umat akhir zaman. Rugi besar kalau tak ambil bahagian.

No comments:

Post a Comment