Thursday, September 3, 2009

4 yang penting ..







PETUA IMAM SYAFIE




Empat perkara menguatkan badan

1#. makan daging
2#. memakai haruman
3#. kerap mandi
4#. berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan

1#. banyak berkelamin (bersetubuh)
2#. selalu cemas
3#. banyak minum air ketika makan
4#. banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata

1#. duduk mengadap kiblat
2#. bercelak sebelum tidur
3#. memandang yang hijau
4#. berpakaian bersih

Empat perkara merosakkan mata

1#. memandang najis
2#. melihat orang dibunuh
3#. melihat kemaluan
4#. membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran

1#. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama

Empat cara tidur

1. Tidur para Nabi
Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan
bumi.
2. Tidur para ulama` dan ahli ibadah
Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat
malam.
3. Tidur para raja yang haloba
Miring ke sebelah kiri untuk mencerna kan makanan yang banyak
dimakan.
4. Tidur Syaitan
Menelungkup/ tiarap seperti tidurnya ahli neraka.




p/S:
Jika sekiranya kawan-kawan ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini
kepada kawan2 yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW
' Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat ' . Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

1) Sedekah/amal jariahnya
2) Doa anak-anaknya yang soleh
3) Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain
(yang ni je xde empat )..hehe

11 comments:

  1. tapi kita selalu sgt buat yg merosakan dari yang baik..huhuhu pakcik la... orang lain idok le kot..huhuhu

    ReplyDelete
  2. hehe.. ye ke pakcik.. tp itu lar lumrah dunia yg pnting kita sntiasa mem baiki kesilapan kits

    ReplyDelete
  3. terutama di bulan puasa ni elok la amalkan yang menguat dan melemahkan badan tu.. nanti bolehlah diteruskan selepas ramadan.
    Tapi pagi syawal tu dah ada lemang , pulut santan emmm petang tu dah mula la lemah badan balik hehe.
    Apa2 pun suatu entry yang bagus dikongsi bersama.
    salam encik Ace

    ReplyDelete
  4. hehe,.,, nafsu,, sush lar nk jd manusia sempurna,, tp yg pnting kita sntiasa cuba,, =)

    ReplyDelete
  5. Terima kasih...amat mambantu.

    PEACE

    ReplyDelete